foto: Pixbay

Piše: C. R.

Vsi motoristi in mopedisti ste v soboto vabljeni na Moto dan v Maribor. Že danes pa se začenja druga letošnja nacionalna preventivna akcija za večjo varnost voznikov enoslednih motornih vozil, ki bo trajala do 12. junija 2022.

Agencija za varnost prometa in Policija bosta osrednji dogodek, Mariborski Moto dan v poslovni coni Tezno pripravili v soboto, 4. junija 2022 skupaj z Mestno občino in SPV Maribor. Agencija in Policija že od marca intenzivno izvajata preventivne aktivnosti, brezplačne treninge varne vožnje, predavanja in delavnice, Policija tudi poostren nadzor. Vse to se odraža v trenutno boljšem stanju prometne varnosti motoristov in mopedistov v primerjavi z enakim obdobjem lani, kljub temu, da je obseg prometa letos močno povečan. Letos (1. 1. – 28. 5.) so po trenutno veljavnih podatkih v prometnih nesrečah umrli trije vozniki enoslednih motornih vozil, oziroma kar 70 % manj kot v enakem obdobju lani (10 umrlih voznikov). Za četrtino manj je bilo tudi hudo telesno poškodovanih in tri odstotke manj lažje telesno poškodovanih. Beležimo tudi za 12 % manj prometnih nesreč z udeležbo motoristov in mopedistov, pri čemer Agencija in Policija izpostavljata, da tudi letos delež prometnih nesreč, ki jih povzročijo vozniki enoslednih motornih vozil sami, znaša 65 % (lani 64,5 %).

Policija je v letošnjem letu začela izvajati preventivne aktivnosti za večjo varnost voznikov enoslednih motornih vozil, aktivnosti pod sloganom “Policijska izkušnja kot nasvet” pa se bodo nadaljevale tudi v času akcije. Policisti so letos ugotovili 1.890 kršitev cestnoprometnih predpisov, od tega so bile najpogostejše s področja hitrosti (468), neuporabe čelade (179) in vožnjo pod vplivom alkohola (134).

Policija bo še poostrila nadzor na relacijah, ki jih najpogosteje uporabljajo vozniki motornih koles in hkrati z vidika prometne varnosti spadajo med bolj nevarne. Nadzori bodo koncentrirani predvsem ob koncih tedna, glede na vremenske razmere pa bodo v nadzor vključevali tudi nadzor iz zraka. V bližini meje z Italijo vozniki motornih koles lahko pričakujejo skupne poostrene nadzore z italijansko policijo. Policija se bo osredotočala na ugotavljanje najpogostejših kršitev, ki botrujejo nastanku prometnih nesreč (vožnja z neprilagojeno hitrostjo, stran in smer vožnje), pod drobnogledom bodo tudi psihofizično stanje voznikov motornih koles in tehnična brezhibnost motornih koles.

Jože Hribar, univ. dipl. inž. str., direktor Agencije za varnost prometa: »V petih letih je na slovenskih cestah življenje izgubilo 125 voznikov enoslednih motornih vozil, skoraj 1.000 jih je utrpelo hude telesne poškodbe. Agencija za varnost prometa je letos zastavila novo široko medijsko kampanjo, s katero motoriste in mopediste opozarja na njihovo varnost in vidnost. Kampanja nosi sporočilo, da motoristi na cesti niso nepremagljivi, temveč so najbolj ranljivi. Vožnja motornega kolesa je zahtevno opravilo in zahteva precej več motoričnih spretnosti kot vožnja osebnega avtomobila. Motoristi naj ne pozabijo, da jo v primeru prometnih nesreč z drugim motornim vozilom praviloma odnesejo slabše. Motoristična sezona naj zato ne pomeni sproščanja adrenalina, preizkusa zmogljivosti motornega kolesa in svojih sposobnosti na cesti, ampak predvsem uživanje v varni vožnji. Motoristovo vodilo naj bodo razsodnost, izkušnje, strpnost in treznost. Vse druge voznike pozivamo k dodatni pozornosti na cesti, saj so motoristi še posebej ob lepem vremenu pogostejši udeleženci v prometu, zaradi ozke silhuete pa jih lahko spregledate. Pozorno spremljajte promet, tudi v vzvratnem in stranskih ogledalih, predvsem pa vsakič preverite t. i. mrtvi kot. Vedno se prepričajte, da ne izsilite prednosti motoristom.«

Pred nami tedni in meseci, ko bo na cestah še več motoristov
V letošnjem letu je bilo na slovenskih cestah že več kot 137.000 enoslednih motornih vozil (EMV), 20.000 več kot pred petimi leti. Značilno za prometne nesreče voznikov EMV je, da se pripetijo predvsem v toplih mesecih oz. v času motoristične sezone med aprilom in oktobrom, največkrat med petkom in nedeljo. Letos je bilo do 28. maja po trenutno veljavnih podatkih 236 prometnih nesreč z udeležbo voznikov enoslednih motornih vozil, v katerih so življenje izgubili trije vozniki enoslednih motornih vozil (2 voznika motornega kolesa in 1 mopedist) ter ena potnica na motornem kolesu. Največ prometnim nesrečam je botrovala neprilagojena hitrost (75), neupoštevanje opravil o prednosti (51) ter nepravilna stran/smer vožnje (29). Vzroki za smrtne prometne nesreče so bili neprilagojena hitrost, nepravilno prehitevanje ter neupoštevanje pravil o prednosti. Med smrtnimi žrtvami sta bila tudi voznik in potnica trikolesnika, ki se ne všteva med enosledna motorna vozila.

Popolna zaščitna motoristična oprema varuje
Vzdrževano in tehnično brezhibno enosledno motorno vozilo je prvi predpogoj za varno vožnjo. Prav tako je nujna dobra psihofizična kondicija. Nujno je, da motoristi poskrbijo za svojo varnost z uporabo dobre zaščitne opreme, v katero spadajo zaščitna čelada, kombinezon, ščitnik hrbtenice, škornji in rokavice. Najbolje je, da je oprema v živahnih ter opaznih barvah, da jih lahko drugi udeleženci lažje in hitreje opazijo. Motoristi naj imajo med vožnjo tudi vedno prižgane luči.

Med regijami velike razlike
Največ prometnih nesreč je v petletnem obdobju zabeleženih v osrednjeslovenski, obalno-kraški in savinjski statistični regiji. Po številu umrlih voznikov enoslednih motornih vozil pa izstopa podravska regija, v kateri je umrlo 21 voznikov EMV in osrednjeslovenska regija, v kateri je umrlo 18 voznikov EMV. Število prometnih nesreč in umrlih voznikov EMV v obdobju 2017 – 2021 po statističnih regijah prikazuje spodnja tabela:

Statistična regija Št. prometnih nesreč Št. umrlih Delež prometnih nesreč v % Delež umrlih v %  
GORENJSKA 401 12 8% 10%
GORIŠKA 412 9 8% 7%
JUGOVZHODNA SLO. 324 14 6% 11%
KOROŠKA 140 5 3% 4%
OBALNO-KRAŠKA 786 12 15% 10%
OSREDNJESLOVENSKA 962 18 19% 14%
PODRAVSKA 753 21 15% 17%
POMURSKA 203 6 4% 5%
POSAVSKA 117 4 2% 3%
PRIMORSKO-NOTRANJSKA 161 9 3% 7%
SAVINJSKA 773 11 15% 9%
ZASAVSKA 82 4 2% 3%